Kellékszavatosság és termékszavatosság, jótállás

Újdonságok a szavatossági és jótállási előírásokban

A módosított 151/2003. (IX.22.) Kormányrendelet értelmében 2021. január 1-től megváltoznak a jótállási időkre, a hibás termékek kezelésére, illetve a jótállási jegyekre vonatkozó előírások.
Az alábbiakban szeretnénk felhívni figyelmeteket a rendelet főbb változásaira.

A jótállási időtartama eladási ártól függően (bruttó érték) változik:

10 000 – 100 000 forint, akkor a kötelező jótállás időtartama 1 év
100 000 – 250 000 forint, akkor a kötelező jótállás időtartama 2 év
250 000 forint vagy a feletti, akkor a kötelező jótállás időtartama 3 év

Proftec Kft.. az általa forgalmazott termékekért a Polgári Törvénykönyv kellékszavatosságra, illetve termékszavatosságra vonatkozó szabályai szerint felel, a termékek gyártói pedig szerződésen alapuló jótállás keretében vállalnak kötelezettséget.

Proftec Kft. minden elvárhatót megtesz a 2021. január 1-től érvényes jótállási feltételeknek megfelelés érdekében.

A kapcsolódó letöltések között elérhetővé tesszük az alább felsorolt közleményeket, valamint egy „általános” jótállási jegye, mely tartalmi elemei megfelelnek az új szabályozásnak.

A kellékszavatosságról, a termékszavatosságról és a jótállásról szóló mintatájékoztató szerint

1.Kellékszavatosság
Milyen esetben élhet a Fogyasztó a kellékszavatossági jogával?
A Fogyasztó a Proftec Kft. hibás teljesítése esetén a Szolgáltatóval szemben kellékszavatossági igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.
Milyen jogok illetik meg a Fogyasztót kellékszavatossági igénye alapján?
A Fogyasztó – választása szerint–az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:

Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az a Fogyasztó által választott igény teljesítése lehetetlen vagy a Szolgáltató számára más igénye teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy a hibát a Szolgáltató költségére a Fogyasztó is kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat.
Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban a Fogyasztó viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a Szolgáltató adott okot.

Milyen határidőben érvényesítheti a Fogyasztó kellékszavatossági igényét?
A Fogyasztó köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölni. Ugyanakkor felhívom a figyelmét, hogy a szerződés teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem érvényesítheti.

Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?
A Fogyasztó a Szolgáltatóval szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét.

Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?
A teljesítéstől számított hat hónapon belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén túl nincs egyéb feltétele, ha a Fogyasztó igazolja, hogy a terméket, illetve a szolgáltatást az Proftec Kft. Szolgáltató nyújtotta. A teljesítéstől számított hat hónap eltelte után azonban már a Fogyasztó köteles bizonyítani, hogy az általa felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.

2. Termékszavatosság

Milyen esetben élhet a Fogyasztó a termékszavatossági jogával?
Ingó dolog (termék) hibája esetén a Fogyasztó – választása szerint – az 1. pontban meghatározott jogát vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.
Milyen jogok illetik meg a Fogyasztót termékszavatossági igénye alapján?
Termékszavatossági igényként a Fogyasztó kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.
Milyen esetben minősül a termék hibásnak?
A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Milyen határidőben érvényesítheti a Fogyasztó termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét a Fogyasztó a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.
Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét kizárólag az ingó dolog gyártójával vagy forgalmazójával szemben gyakorolhatja. A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén a Fogyasztónak kell bizonyítania.

A gyártó (forgalmazó) milyen esetben mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól?
A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
– a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy
– a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy
– a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.

A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.
Felhívom figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet. Termékszavatossági igényének eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt termékre, illetve kijavított részre vonatkozó kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben érvényesítheti.

3. Jótállás

Milyen esetben élhet a Fogyasztó a jótállás jogával?
Hibás teljesítés esetén szerződés 6. pontja alapján a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet és a 2013. évi V. törvény (Ptk.) a hibás teljesítésről szóló fejezete alapján a Proftec Kft jogszabályban leírtak szerint jótállásra köteles. Jótállási körbe tartozó termékek körét lásd a tájékoztató végén (Melléklet a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelethez)

Milyen jogok és milyen határidőn belül illetik meg a Fogyasztót jótállás alapján?
A Fogyasztót a jogszabályban foglalt jogok illetik meg.
Mikor mentesül a Szolgáltató a jótállási kötelezettsége alól?
A Szolgáltató jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Felhívom a figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet, egyébként viszont a Fogyasztót a jótállásból fakadó jogok az 1. és a 2. pontban meghatározott jogosultságoktól függetlenül megilletik.”

4. Egyéb garanciális tudnivalók
4.1 A garanciális, vagy egyéb ügyintézésből visszaérkezett termékeket az e-mail és/vagy SMS értesítést követő 21 napig tároljuk. Az át nem vett termékekért a 21. napot követően napi 500ft tárolási díjat számítunk fel. A 180 napig át nem vett termékeket, illetve ahol a tárolási díj már meghaladja a termék értékét, nem tároljuk tovább. A tárolás megszűnéséről külön értesítést nem küldünk.

4.2 Az általunk forgalmazott termékek irodai vagy otthoni felhasználásra készültek, iparszerű használatra csak akkor alkalmasak, ha ezt külön jelezzük, illetve a termek honlapján fel van tüntetve.

4.3 A termék csomagolását őrizze meg lehetőleg a teljes garanciális idő alatt, de legalább a távollévők között kötött szerződéstől való elállás bejelentési határidejéig, a szállítást abba visszacsomagolva lehet a legbiztonságosabban megoldani, kérjük ilyen módon tegye.

4.4 A termék illetéktelen megbontása, módosítása hardveres vagy szoftveres módon, a gyári specifikációtól eltérő, illetve nem a rendeltetésének megfelelő célokra történő felhasználása a jótállás érvénytelenítését vonhatja maga után. Azok a hibák, melyen az eladáskor nem voltak a termékben, hanem később keletkeztek, nem tartoznak a jótállás körébe, pl villámcsapás vagy más elemi kár, hálózati túlfeszültség miatt keletkezett hibák.

Természetesen minden esetben törekszünk a termékek mielőbbi kijavítására, és a kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kívánjuk elvégezni.